تقلب سازندگان SSD در آزمایش سرعت محصولاتشان

مستر کامپیوتر
4 سپتامبر, 2021
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
فروشگاه اینترنتی مستر کامپیوتر | e5e8705e f225 4d4e a592 598265896eb6

SSD های سامسونگ،وسترن دیجیتال و کروشیال نتایج خوبی در تست های انجام شده توسط منتقدان بدست اوردند.اما محصولاتی که به دست مصرف کننده نهایی رسیده است گویای نتایج دیگریست.

در روند تخقیقات برای خرید سخت افزار،غالبا به اطلاعاتی که سازندگان درباره ی محصولاتشان ارائه میکنند،تکیه می کنیم.در واقع اطمینان از عملکرد درست محصول مورد نظر در آزمایش های انجام شده توسط سازنده یکی از معیار های مهم در انتخاب برند در هنگام خرید به شمار می آید.این مسئله به خصوص در مورد تولید کنندگان مطرح جهانی بیشتر خود را نشان میدهد.

اما اگر اطلاعاتی که این برند ها مطرح در اختیارمان قرار می دهند واقعی و نتایج تست ها برای محصولاتی که به دستمان می رسند صادق نباشد چه؟باید بگوییم این اتفاق اخیرا در دنیای SSD ها اتفاق افتاده است و حواشی آن دامن گیر شرکت های مطرحی همچون سامسونگ،کروشیال و وسترن دیجیتال شده است.

به نظر می رسد این شرکت ها با جا بجا کردن قطعات در محصولاتی که برای بررسی در اختیار منتقدان قرار می گرفت،سعی در بهتر نشان دادن عملکرد SSD هایشان داشته اند تا نمره ی بهتری در نقد و بررسی ها دریافت کرده و خریداران را به خرید محصولاتخود ترغیب کنند.به بیان دیگر،تست های انجام شده درست بوده اند;اما محصولاتی که مورد بررسی قرار گرفته اند،چیزی نیست که در نهایت به دست مشتریان می رسد.

البته دستکاری قطعات بعد شیوع پاندمی کرونا چیز جدیدی به شمار نمی آید و این مسئله با وجود کمبود جهانی در صنعت نیمه هادی شدت بیشتری پیدا کرده است.علاوه بر سه شرکت مذکور،برند های دیگری همچون ای دیتا و پاتریوت نیز برخی از قطعات محصولاتشان را جابجا کردند.

براساس گزارشوب سایت های حوزه تکنولوژی،کروشیال و وسترن دیجیتال،حافظه فلش NAND موجود در SSD هایشان را با یک مدل ضعیف تر جایگزین و همین مدل را برای کاربران عرضه کردند.در عوض،SSD که به دست منتقدان رسید به حافظه ی سریع تری مجهز بود که عملکرد آن را بسیار بهتر نشان می داد.

سایت چینی  Expreview برای اولین بار گزارش داد که SSD مدل WD Blue SN550 شرکت وسترن دیجیتال،تنها حدود 64 درصد عملکرد محصولاتی را که برای بررسی به دست منتقدان رسیده بود،ارائه می کند.این مدل یکی از محبوب ترین SSD های ساخت وسترن دیجیتال در بازار است.SN550 در مواقعی که کش SLC آن پر باشد،در سطح مورد انتظار عمل میکند،اما وضعیت عملکرد آن در زمان خالی شدن کش،با افت قابل توجهی مواجه می شود.

همین قضیه برای P2 SSD کروشیال هم صدق می کند.این شرکت حافظه ی فلش TLC محصول مذکور را با حافظه کندتر و کم دوام تر QLC تعویض کرد که به افت عملکرد آن به اندازه ی یک چهارم عملکرد محصول اصلی منجر شد.آزمایش های انجام شده توسط Tom’s Hardware روی یک نمونه از این محصول نشان می دهد که احتمالانسخه سومی از همین محصول کروشیال موجود باشد.چنین مسئله ای حتی میتواند نگرانی بیشتری برای خریداران به وجود بیاورد.

در حال حاضر روشی برای تشخیص مدل های مجهز به حافظه های TLC از مدل های ضعیف تر با حافظه های QLC ندارد.بنابراین اگر برای خرید SSD تحقیق می کنید،ترجیحا P2 SSD کروشیال را از لیست خریدتان خط بزنید.

کروشیال و وسترن دیجیتال از روش جایگزینی حافطه فلش برای SSD هایشان استفاده کردند،اماا داستان برای سامسونگ به گونه دیگری پیش رفته است.شرکت کره ای کنترلرو حافظه TLC محصول خود را با نسخه ی کندتر و سطح پایین تر چایگزین کرده است که نمرات تست ها و عملکرد کلی را در برخی بخش های مهم تحت تاثیر قرار می دهد.

یک کانال چینی در یوتیوب ویدئویی منتشر کرده است و توضیح می دهد که در SSD مدل EVO 970 PLUS سامسونگ،عملکرد بعد از رسیدنبه نقطه ی 120 گیگابایت در کش،با افت شدیدی مواجه می شود.EVO 970 PLUS هم یکی از محصولات محبوب و متداول سامسونگدر بازار SSD است.از سوی دیگر،DigiTimes گزارش می کند که سامسونگ برای تامین کنترلر های SSD با مشکل مواجه شده است و بخش های تولید کننده کنترلر SSD این شرکت،از اوایل سال جاری میلادی بیکار بوده اند.به نظر می رسد دلیل اصلی اینکه سامسونگ قطعات SSD مدل Evo 970 Plus را تغییر داده است به همین موضوع بر میگردد.

فروشگاه اینترنتی مستر کامپیوتر | xpg s40g rgb on motherboardهنوز مشخص نیست آیا سایر محصولات سامسونگ به همین سرنوشت دچار شده اند یا خیر،اما گزارش شده است که شرکت کره ای با تغییر بسته بندی،پارت نامبر و همچنین برگه ی اطلاعات محصول،تغییر بوجود آمده در سخت افزار SSD محبوب کاربران را به اطلاع آنها رسانده است.وسترن دیجیتال در پاسخ به Extreme Tech گفته است که تغییر به وجود آمده است در سخت افزار SSD را در دیتا شیت محصول به اطلاع کاربران رسانده و در صورت تغییر دادن قطعات،خود را موظف به اطلاع رسانی می داند.

طبیعتا این نوع اطلاع رسانی برای عموم کاربران،به هیچ عنوان کافی به نظر نمی رسد و آنها را از تغییر رخ داده در سخت افزار محصول آگاه نمی کند.

با این اوصاف میتوان گفت شرکت های مطرحی همچون سامسونگ،وسترن دیجیتال و کروشیال،جابجایی را در قطعات محصولات متداولشان انجام داده و به اطلاع رسانی در دیتا شیت بسنده کرده اند که نوعی نقض اعتماد کاربران به شمار می آید.از سوی دیگر،کاربران هیچ راه حل سخت افزاری خاصی برای بهبود عملکرد این محصولات ندارند و اگر متوجه مغایرت عملکرد SSD هایشان با نتایج گزارش شده توسط سازنده شوند،باید برای تماس با پشتیبانی سازنده و پس گرفتن هزینه پرداختی یا تعویض مدل خریداری شده اقدام کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.