حل مشکل نشناختن هارد اکسترنال در ویندوز

مستر کامپیوتر
13 آگوست, 2022
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
حل مشکل نشناختن هارد اکسترنال

بیشتر افراد معمولا فایل‌های شخصی (مانند فیلم عروسی و …) و مهم خود را در هارد های اکسترنال نگهداری می‌کنند. گاهی از اوقات، ما شاهد این هستیم که هارد های اکسترنال در زمان اتصال به دستگاه‌ها، توسط سیستم عامل شناسایی نمی شوند. چگونه مشکل متصل نشدن و شناسایی نشدن هارد اکسترنال در سیستم عامل‌ ویندوز را حل کنیم؟

با مجله ی اینترنتی مستر کامپیوتر همراه باشید تا تجربیات خود را در این زمینه در اختیار شما قرار بدهیم،تا اگر روزی به این مشکل برخوردید،بتوانید با استفاده از این روش ها،مشکل خود را حل کنید.

ذخیره و نگهداری اطلاعات همیشه چالش و نگرانی هایی را برای تمامی کاربران کامپیوتری ایجاد کرده است.ما در دوره ای فرصت زندگی کردن پیدا کردیم که با توجه به رشد بی حد تکنولوژی،ابزار های بسیاری در زمینه های مختلف در اختیار داریم، که یکی از این ابزار ها ،سیستم‌های ابری برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده است؛ اما همچنان بسیاری از کاربران نسبت به فضای ذخیره سازی ابری بی اعتماد هستند و بهترین بستر برای ذخیره اطلاعات خود را هارد های فیزیکی می‌دانند.

توجه : در این مقاله منظور نویسنده از هارد اکسترنال،هم هارد های HDD و هم SSD اکسترنال است.

استفاده از هارد های اکسترنال کار دشواری نیست  و تنها کافیست آن را به سیستم خود متصل کرده،و سپس شروع به انتقال اطلاعات بین سیستم و هارد اکسترنال خود کنید.اما مشکلات از جایی آغاز می شوند که سیستم عامل نمی‌تواند هارد اکسترنال شما را شناسایی کند. در ادامه با ما همراه باشید تا روش هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌تواند در حل مشکل نشناختن هارد اکسترنال شما را یاری کند.

اتصال هارد اکسترنال به سیستم

مقاله ی عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز

برای متصل کردن هارد اکسترنال به لپ‌تاپ یا کامپیوترتان در ابتدای کار، باید به دقت پورت های مادربرد سیستم یا لپ‌تاپ خود را مورد بررسی قرار بدهید. معمولا تمامی مادربرد ها و لپ‌تاپ‌های جدید حداقل یک پورت USB 3.0 یا USB-Type C بر روی خود دارند.

درون جعبه ی هارد اکسترنال شما یک عدد کابل مخصوص خود همان مدل است که یک سر آن کابل را به پورت USB مادربرد یا لپ تاپ خود، و سر دیگر آن کابل را به هارد اکسترنال متصل کنید.

توجه: دقت کنید هارد اکسترنال خود را همیشه به پورت های USB مادربرد به صورت مستقیم متصل کنید و هیچ وقت به پورت هایی که با کابل رابط به مادربرد متصل هستند،مانند پورت های پنل جلویی کیس و یا حتی پورت USB کیبورد ،متصل نکنید.اگر کابل اتصال هارد اکسترنال شما کابل USB Type-C باشد، از هر دو جهت می‌توانید آن را به پورت USB Type-C کیس یا لپ‌تاپ متصل کنید. اما اگر هارد اکسترنال شما از  کابل USB Type-A پشتیبانی می کند ،باید حتما دقت کنید که جهت کابل و پورت اتصال، کاملا مطابقت داشته باشند.

عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز

نحوه ی استفاده از هارد اکسترنال در سیستم عامل ویندوز کاملا ساده است و همه ی کار ها به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود اما برخی از اوقات سیستم در شناسایی هارد با مشکل روبرو می شود.

در این قسمت میخواهیم به برخی از شایع ترین عواملی که باعث عدم شناسایی هارد اکسترنال توسط سیستم شما می‌شوند بپردازیم.

1. از درستی اتصالات اطمینان کامل حاصل کنید

شاید این نکته ای که گفته شد،از نظر بسیاری از کاربران خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد،اما یکی از شایع ترین عواملی که باعث عدم شناسایی هارد اکسترنال شما توسط سیستم می شود ،عدم اتصال صحیح هارد به سیستم شماست.

برخی از هارد های اکسترنال آداپتوری هستند،و این بدین معنی است که باید از کابل برق جداگانه ای استفاده کرد، چرا که در این مدل از هارد ها ، برق مورد نیاز آن ها نه تنها از طریق کابل  USB، بلکه از طریق یک کابل مجزا و آداپتور تامین می شود. در نتیجه پیش از انجام هر کاری، از درستی اتصال کابل ها به هارد اکسترنال و همینطور به سیستم خود اطمینان حاصل کنید.

در این مرحله حتما پورت USB خود را چک کنید، و یک وسیله ی USB دیگری را به همان پورت متصل کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

2. هارد خود را به پورت دیگری متصل کنید

مقاله ی عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز

در این مرحله اگر با بررسی اتصالات مشکل شما حل نشد، هارد خود را به پورت دیگری از سیستم یا لپ تاپ خود متصل کنید.

ممکن است پورت USB دستگاه شما،از نظر فنی مشکل داشته باشد،یا حتی ممکن است درایورهای سیستم شما دچار مشکل شده باشد، که برای حل این مشکل باید بار دیگر درایور USB خود را از طریق Device Manager حذف و نصب کنید.شما همینطور نیز می توانید،اگر از پورت USB 3.0 استفاده می کنید،پورت اتصال هارد را عوض کرده و به یک پورت USB 2.0 متصل کنید.

اگر برای اتصال هارد اکسترنال خود به سیستم از هاب USB استفاده می کنید،لطفا یکبار هارد خود را بدون واسطه به سیستم متصل کنید .اگر از این روش نیز پاسخی نگرفتید،لطفا هارد خود را به یک سیستم یا لپ تاپ دیگری متصل کنید تا از سلامت هارد اکسترنال خود اطمینان حاصل کنید.

3.    به روزرسانی درایور ها

مقاله ی عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوزیکی از عواملی که باعث عدم شناسایی هارد اکسترنال توسط سیستم شما می شود،قدیمی بودن یا مشکل در درایور های سیستم است.

برای حل این مشکل و آپدیت درایور در سیستم عامل ویندوز، وارد منو Start شوید و عبارت Device manager را در بخش جستجو وارد نمایید. برای اطمینان حاصل کردن از شناسایی هارد توسط سیستم عامل، کافیست بر روی گزینه ی Disk Drivers کلیک کرده تا لیست هارد های متصل شده به سیستم رابه شما نمایش دهد.

اگر هارد اکسترنال شما در My Computer به نمایش در نیامد،و در بخش Device Manager و گزینه ی Disk Drivers نام هارد اکسترنال شما به همراه یک گزینه ی اخطار زرد رنگ به نمایش درآمده بود،در این حالت، باید بر روی گزینه Properties کلیک کرده و ارور رخ داده را در گوگل سرچ کنید و از طریق راهنمایی های گوگل سعی در برطرف کردن آن داشته باشید.

شرکت های تولید کننده هارد های اکسترنال،این هارد ها را به گونه ای طراحی کرده اند تا با همان درایور های داخلی سیستم عامل ویندوز کار کند،اما گاهی اوقات ممکن است تداخلی در کارکرد آن درایور ها ایجاد شود بنابراین می توانید درایور های مخصوص هر هارد را از داخل سایت شرکت تولید کننده دانلود و بر روی سیستم عامل خود نصب کنید.

4.    فرمت و پارتیشن هارد در بخش Disk Management

اگر هنوز به نتیجه ای نرسیده اید و تا این مرحله پیش آمدید،همراه ما باشید و در این مرحله ما را به دقت همراهی کنید.

در بخش منوی Start ویندوز عبارت Disk Management را وارد کنید،در این بخش گزینه Create and Format Hard Disk Partition به شما نمایش داده می شود لطفا روی آن کلیک کرده تا وارد این بخش شده و مراحل را طبق راهنمایی های انجام شده در پایین دنبال کنید.

در این بخش لیستی از هارد های متصل شده به سیستم خود را خواهید دید.اگر شما نام هارد اکسترنال خود را در این بخش مشاهده کردید بررسی کنید تا حتما هارد شما در وضعیت  Online و Formatted باشد.در غیر این صورت شما می توانید با کلیک راست بر روی نام هارد می توانید این گزینه را از Offline به Online تغییر دهید.

5. ممکن است هارد اکسترنال شما پارتیشن نشده باشد

مقاله ی عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوزاگر فضای هارد اکسترنال خود را به صورت فضای به صورت unallocated می بینید،بدین معنی است که هارد شما هنوز به صورت یک پارتیشن قابل استفاده توسط ویندوز در نیامده است و می بایست برای استفاده از آن،هارد را پارتیشن کنید.برای اینکار شما کافی است بر روی آن فضای مشکی کلیک راست کرده و گزینه ی New Simple Volume را بزنید.مراحل بعدی را  Next بزنید و در مرحله ای که از شما میزان فضای مورد نیاز برای آن پارتیشن را می خواهد،تغییری در آن ایجاد نکنید تا هارد اکسترنال شما به صورت یک پارتیشن واحد شناسایی و ایجاد شود.

توجه:دقت کنید که در این مرحله تمامی اطلاعات موجود بر روی هارد حذف خواهند شد.

6. ممکن است هارد شما اسم یا Letter نگرفته باشد

مقاله ی عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوزدر این بخش ممکن است هارد شما به درستی فرمت شده باشد،اما نام یا Letter روی آن قرار نگرفته باشد و در نتیجه در My Computer به شما نمایش داده نمی شود.برای حل این مشکل بر روی هارد خود کلیک راست کنید و گزینه ی Change Drive Letter and Paths انتخاب کنید.بر روی گزینه ی ADD کلیک کنید و برای پارتیشن خود یک نام انتخاب کنید و OK را بزنید.حال هارد شما با همان نامی که برای آن انتخاب کرده اید،درون My Computer به شما نمایش داده خواهد شد.

توجه: دقت داشته باشید که با فرمت هارد اکسترنال، تمام اطلاعات موجود بر روی آن حذف خواهند شد.

7. خارج کردن هارد از باکس

اگر هیچ کدام از روش های زیر کارساز نبود،به شما توصیه می شود اگر هارد شما گارانتی دارد آن را به شرکت گارانتی ارسال کنید تا در صورت ایراد هارد اکسترنال ،آن را برای شما تعمیر یا تعویض کنند.در غیر این صورت، اگر از مدت زمان گارانتی هارد اکسترنال شما گذشته بود،می توانید هارد اکسترنال خود را از درون باکس آن خارج کرده و به صورت مستقیم به سیستم خود متصل کنید.زیرا گاهی اوقات مشکل می تواند از همان تبدیل Sata به USB استفاده در باکس هارد شما باشد، که مانع شناسایی هارد در سیستم می شود.

شما می توانید هارد اکسترنال مورد نیاز خود را از سایت مستر کامپیوتر تهیه کنید.

مستر کامپیوتر نماینده رسمی شرکت  آونگ (نماینده ای دیتا)، شرکت الماس رایان ایرانیان (نماینده وسترن دیجیتال و ای دیتا ) بنابراین می توانید با خیال راحت هارد اکسترنال خود را از سایت مستر کامپیوتر تهیه کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.