شرکت نورالینک ؛ هرآنچه باید بدانید

مستر کامپیوتر
20 جولای, 2022
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
neuralink

شرکت نورالینک با هدف توسعه ی تراشه ی مغزی خاصی برای از بین بردن محدودیت ارتباطی بین کامپیوتر و انسان تاسیس شده است تا افراد بتوانند با استفاده از این تراشه و اتصال مغزشان به اینترنت،کنترل هر وسیله ی دیجیتالی را با مغز خود به دست بگیرند.این شرکت توسط اقای ایلان ماسک تاسیس شده است.

شرکت نورالینک

شرکت نورالینک در سال 2016 تاسیس شد و از زمان تاسیس تا الان در حال کار کردن روی این تراشه و این روش ارتباطی نوین  و توسعه ی آن است.این شرکت برای اهداف بلند پروازانه ی اقای ایلان ماسک تاسیس شده است.شرکت نورالینک یک دستگاهی مشابه چرخ خیاطی ساخته است که می تواند رشته های بسیار نازک به قطر 4 تا 6 میکرومتر را در مغز ایمپلنت کند.این شرکت در شهر سانفرانسیسکو و با سرمایه ای حدود 158 میلیون دلاری تاسیس شده است و در حال حاضر با بسیاری از عصب شناسان  دانشمندان برجسته ی این حوزه در حال همکاری است.شرکت Open Al نیز که در زمینه ی هوش مصنوعی بی خطر برای خدمت به بشر فعالیت می کند نیز با نورالینک همکاری می کند.

تراشه ی مغزی نورالینک

این تراشه توسط جراحی در مغز افراد قرار میگیرد،و می تواند افراد از این طریق،با دستگاه های دیجیتالی ارتباط برقرار کنند و حتی ان ها را کنترل کنند.در ضمن این تراشه می تواند به مطالعه ی سیگنال های الکتریکی مغز بپردازد و برای انواع بیماری ها و مشکلات مغزی راه حل پیدا کند.

افراد برای استفاده از فناوری ارتباط مغزی نورالینک که ظاهرا قرار است در سال 2022 میلادی به صورت تجاری عرضه شود،باید اجازه دهند تراشه ای به نام N1 با قطری 8 میلی متری و به اندازه ی یک سکه در مغز آن ها قرار گیرد.این تراشه دارای چند رشته سیم دارای عایق است که در مجموع 1024 الکترود در خود جای داده اند.

طبق نظریه ارائه شده این الکترود ها می توانند بر فعالیت مغز نظارت کنند و می تواند آن ها را به صورت الکتریکی تحریک کنند.داده های تراشه ی N1 به صورت بی سیم به هر دستگاه یا وسیله ای دیگری که کاربر قصد کنترل آن را دارد،ارسال می شود.این تراشه به صورت خودکار توسط یک ربات در مغز شما جراحی می شود و در جمجمه قرار میگیرد.به گفته ی شرکت سازنده قطر سیم های N1 تنها 100 میکرومتر است که این ابعاد برابر یک بیستم یک تار موی انسان است.افراد متقاضی می توانند چند عدد از این تراشه ها را در بخش های مختلف مغز خود قرار دهند تا کنترل بیشتری از مغز را در دست بگیرند.

تراشه ی N1 چگونه کار می کند؟

تراشه ی N1 می تواند برای کنترل دستگاه های مختلف سیگنال های مختلف را از طریق مغر کاربر ارسال و دریافت کند.شرکت نورالینک اعلام کرده است که کاربران در حال حاضر می توانند از N1 برای استفاده از وسایل پایه،مانند گوشی های هوشمند،کامپیوتر و حتی با تایپ کردن تنها با فکر کردن بهره مند شوند.

برای آشنایی با نحوه ی کارکرد این تراشه مغزی باید بدانید که مغز برای انتقال اطلاعات به بخش های مختلف از بدن،از اعصاب استفاده می کند.اعصاب در مغز با پیوستن به یکدیگر شبکه ی بزرگی را تشکیل داده اند و با استفاده از سیگنال های شیمیایی به نام ماقل های عصبی یا نوروترانسمیتر (Neurotransmitter) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.این واکنش باعث ایجاد میدان الکتریکی می شود و شما می توانید با قرار دادن این الکترود ها در نزدیکی آن ،این واکنش ها را ثبت کنید.

الکترود های بکار گرفته شده در تراشه ی N1 می توانند سیگنال های الکتریکی مغز را بفهمند و آن ها را به الگوریتم هایی تبدیل کنند که دستگاه های الکتریکی بتوانند آن ها را بخوانند.تراشه ی نورالینک با این روش می تواند هرآنچه که شما فکر می کنید،تشخیص دهد و بدون اینکه کلمه ای صحبت کنید یا کاری را انجام دهید،روشی برای برقراری ارتباط با دستگاه هیا مختلف حتی نیازی به استفاده از فرمان های صوتی هم نیست و می توانید تنها با فکر کردن آن ها را کنترل کنید.

ههدف از ساخت این تراشه ،ثبت و تحریک برانگیختگی های الکتریکی مغز است.کاربرانی که قصد دارند از این تراشه استفاده کنند،می توانند تنها با نصب اپلیکیشن اختصاصی نورالینک،مهارت های لازم برای استفاده از این تکنولوژی را فرابگیرند.

در حال حاضر به طور کامل مشخص نیست که فناوری های ارتباطی بی سیم مانند بلوتوث و سایر فناوری های مشابه برای تقویت سیگنال های داده استفاده می شود یا نه؛اما بی سیم بودن این تراشه حتمی است.

کاشت تراشه N1

با اینکه برای کاشت این تراشه در مغز،باید جمجمه کاملا سوراخ شود و سیم های زیادی در مغز قرار داده شود؛اما با این حال،این فناوری و تکنولوژی آنقدر جذاب است که افراد بسیاری خواهان انجام و نصب این تراشه در مغز خود هستند.البته طبق گفته ی ابلان ماسک این فرآیند،آنقدر که فکر می کنید ساده نیست و انجام این کار به مهارت های بسیار احتیاج دارد،که حتی فراتر از مهارت های یک جراح حاذق و آموزش دیده است.

به دلیل این پیچیدگی در فرآیند نصب این تراشه در مغز،ترجیح داده شده است تا از ربات های به جای انسان استفاده شود.این ربات می تواند تراشه را در مدت بسیار کمی و در محل دقیق مشخص شده از لایه ی خارجی مغز قرار دهد.این ربات جراح برای اینکه جراحی بی خطری داشته باشد،کاملا طبق قوانین وضع شده از سوی مقامات حوزه پزشکی عمل می کند و اصلا نباید نگران این موضوع باشید.

ربات تراشه را با استفاده از یک میکروسکوپ و سوزن هایی به اندازه 24 میکرون در مغز شما قرار می دهد (یک میکرون به اندازه ی یک میلیونیم یک متر است).این سوزن ها به قدری کوچک هستند که با چشم غیر مسلح به سختی قابل تشخیص هستند.

طبق اطلاعات ارائه شده از سمت شرکت نورالینک،قرار دادن 10 هزار الکترود در مغز کاملا امکان پذیر است.ربات جراح شرکت نورالینک به گونه ای طراحی شده است که می تواند تراشه را بدون هیچگونه تماس با رگ یا شریانی در مغز قرار دهد.تمامی این الکترود ها به گونه ای در مغز قرار داده می شوند که هیچ تماسی با رگ های خون رسان نداشته باشند.

این جراحی نیاز به یک نیازمند ایجاد شکافی در جمجمه به قطر 2 میلی متر است که قطر آن در فرآیند عمل 8 میلی متر هم می رسد.پس از انجام فرآیند جراحی قسمت سوراخ شده جمجمه با ماژول تراشه پوشانده می شود.طبق گفته اقای اسلان ماسک مدت زمان این جراحی 2 ساعت خواهد بود و بیهوشی جزئی هم برای آن کفایت می کند.همچنین به گفته اقای ماسک پس از انجام فرآیند کاشت تراشه،هیچ سیم یا آنتنی در بیرون سر افراد باقی نخواهد ماند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.