تفاوت حافظه ی گرافیک های GDDR5 و GDDR6

مستر کامپیوتر
2 آگوست, 2022
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت حافظه ی گرافیک های GDDR5 و GDDR6

اگر شما یک سیستم کامپیوتری را در نظر بگیرید،از اجزای بسیاری تشکیل شده است که یکی از آن ها کارت گرافیک است.یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در کارت گرافیک،حافظه است!اما تمام حافظه های گرافیکی با یکدیگر یکسان نیستند.

اخیرا استاندارد های VRAM از GDDR5 به GDDR6 ارتقا یافته است.در این مقاله به بررسی تفاوت های این حافظه ها می پردازیم.

حافظه های گرافیکی GDDR6 و GDDR5

GDDR چیست؟

GDDR مخفف Graphics Double Data Rate است.این عنوان به طور انحصاری در پردازنده های گرافیکی استفاده می شود.حال اگر می خواهیم توضیح روشنی از نحوه ی کار آن بدهیم.در ادامه با ما همراه باشید.

تضاویر به صورت Data در  VRAM ذخیره می شوند.به عبارت دیگه تصاویر در VRAM ذخیره می شوند و آن ها را در اختیار پردازنده ی گرافیکی قرار می دهند.ارتقا از نسخه ی GDDR5 به GDDR6 تغییری در این عملکرد ایجاد نکرده است ،اما در نسخه ی GDDR6 تمامی این معیار ها به طور قابل توجهی بهبود بخشیده شده اند.

مقالات مرتبط : راهنمای خرید سیستم گیمینگ + سیستم پیشنهادی [آپدیت تابستان 1402]

سرعت انتقال در GDDR6

بزرگترین پیشرفت در مورد سرعت انتقال دو نوع حافظه رخ داده است .حافظه های GDDR5 داده ها را به سرعت 8 گیگابیت در ثانیه بین VRAM و پردازنده ی گرافیکی منتقل می کنند.اما این در حالی است که داده ها در نسخه ی GDDR6 با سرعتی حدود 14 تا 16 گیگابیت بر ثانیه منتقل می شود که تقریبا چیزی حدود 2 برابر سریع تر از نسل قبل خود است.

حافظه های گرافیکی GDDR6 و GDDR5

ظرفیت ماژول های GDDR6

در حافظه های GDDR6 ما شاهد ظرفیت بیشتری در هر چیپ نسبت به نسل قبل آن هستیم.یک کارت گرافیک از VRAM برای ذخیره سازی تصاویر استفاده می کند.VRAM ها چیپ های مختلفی روی کارت های گرافیکی هستند.چیپ های GDDR5 در 5 حجم مختلف عرضه می شوند:512 مگابایت،1،2،4،و 8 گیگابایت.

در مقایسه،GDDR6 تنها دو حجم حافظه مختلف را ارائه می دهد که شامل 8 و 16 گیگ هستند.علیرغم این دو عامل،GDDR6 نسبت به GDDR5 با ولتاژ کمتری کار می کند.GDDR6 با ولتاژ 1.35v کار می کند،و GDDR5 با ولتاژ 1.5v که همین عامل سبب می شود حافظه های GDDR6 مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبل خود داشته باشد.

سامسونگ در تیر ماه سال جاری، شرکت سامسونگ یک نوع حافظه ی گرافیکی با ظرفیت 16 و 20 گیگابایتی معرفی نمود،که سرعت انتقال آن به عددی حدود 24 گیگابیت بر ثانیه می رسد و همینطور ولتاژ کاری آن نیز 1.1 ولت می باشد که عدد بسیار کمی برای یک حافظه ی گرافیکی محسوب می شود.

برد کارت گرافیک RTX 3090

گذرگاه حافظه ها

Bus یا گذرگاه حافظه،یک پیوند ارتباطی برای متصل کردن حافظه ها (GDDR) به تراشه ی اصلی (پردازنده گرافیکی) است،که وظیفه ی اصلی آن انتقال داده است.این گذرگاه (Bus) دارای ظرفیت هی مختلفی است که با واحد بایت اندازه گیری می شوند.

باس رابط ها در نسخه ی GDDR6 حافظه ها از 2 کانال پشتیبانی می کنند که هرکدام دارای 16 بیت می باشند که در مجموع به 32 بیت می رسند.هر چیپ GDDR6 با سرعت 18 گیگابیت بر ثانیه  در هر رابط،پهنای باند 72 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می دهد.که به نسبت نسل قبلی خود که این عدد حدود 32 گیگابایت بود،پیشرفت قابل توجهی داشته است.

اگر در هنگام مطالعه ی مشخصات کارت های گرافیک دقت کرده باشید،عددی تحت عنوان 128 بیت یا 256 بیت به عنوان باس رابط ذکر شده استغاین عدد تعداد چیپ های موجود روی کارت گرافیک را مشخص می کند.به عنوان نمونه اگر حافظه ی کارت گرافیک شما از نوع GDDR6 باشد و باس رابط آن 128 بیت باشد،یعنی این کارت گرافیک از 4 ماژول حافظه GDDR6 برخوردار است.

این مقاله به زودی آپدیت می شود.

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.