هرآنچه باید درباره ی دارک وب بدانید

مستر کامپیوتر
23 فوریه, 2022
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دارک وب چیست

دارک وب (Dark Web) یا وب تاریک بخشی مرموز و البته خطرناکی از اینترنت محصوب می شود که تقریبا هیچ قانون و نظارتی  بر آن حکم فرما نیست و برای حضور در آن باید با احتیاط کامل عمل کنید.در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با دارک وب آشنا کنیم.

وب سایت هایی که هر روز به آن ها سر می زنیم و در آن ها وب گردی می کنیم،تنها بخش بسیار کوچکی از اینترنت هستند که به آن شبکه سطحی یا سرفیس (Surface Web) گفته می شود.پس از آن شبکه تاریک یا دارک وب قرار دارد.در حقیقت اینترنت را می توان به کوه یخی شبیه کرد که اینترنتی که ما از آن استفاده می کنیم تنها نوک آن ست و بخش اعظمی از این کوه را نمی بینیم.

دارک وب چیست؟

دارک وب

دارک وب بخشی از اینترنت محسوب می شود که بهرست محتوای آن توسط موتورهای جستجوی ثبت نشده یا به اصطلاخ ایندکس (Index) نشده است.برای دسترسی به این بخش از اینترنت باید از نرم افزار های خاص استفاده کنید یا مجوز های خاص داشته باشید.محتوای دارک وب روی یک شبکه ی تاریک یا دارک نت (Dark Net) قرار دارد که دسترسی به آن تنها با استفاده از مرورگرهای خاص یا از طریق پیکربندی های خاص امکان پذیر است.

اینترنت تاریک برای حفظ ارتباط رمزگذاری شده و همچنین مسیریابی و هدایت محتوای آنلاین از طریق چند سرور وب جهت ناشناس باقی ماندن،طراحی شده است.استفاده از دارک وب نیازمند نرم افزار های خاصی است که هویت تان را مخفی و شما را ناشناس می کنند.

دارک وب

تصویر ارائه شده از دارک وب نشان دهنده ی بستری برای انجام فعالیت های مجرمانه است؛اما چنین تصویری در مورد این بخش مرموز از اینترنت درست نیست و چنین بخشی تنها فضایی بی نام و نشان از اینترنت محسوب می شود که می تواند برای اهداف مخرب و مجرمانه استفاده شود و هم می تواند برای انجام فعالیت هایی که هیچ منع قانونی ندارند و حتی می توانند فعالیت های مفیدی باشند،مورد استفاده قرار گیرد.

تاریخچه ی دارک وب

نرم افزار Freenet

عرضه نرم افزار Freenet در سال 2000 را می توان نقطه ی آغاز پیدایش دارک وب در نظر گرفت.این نرم افزار پروژه ی دانشجویی در دانشگاه ادینبرو (University of Edinburgh) در اسکاتلند بود.نرم افزار Freenet با هدف ایجاد روشی برای ارتباط و همچنین تبادل فایل و برقراری تعامل آنلین به صورت ناشناس ایجاد شده بود.

البته برخی منابع پیدایش شبکه ی آرپانت (ARPANET) ،مخفف سازکان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته (Advanced Research Projects Agency Network)در سال 1960 را نقطه ی آغاز پیدایش دارک وب می دانند.

این شبکه در حقیقت با هدف تبادل اطلاعات در مسافت های دور و بدون نیاز به استفاده از تلفن ایجاد شده و در واقع میتوان آن را نسخه ی اولیه اینترنت امروزی بدون هسته ی اصلی نامید که به منظور جلوگیری از شناسایی شبکه ی اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا توسط دشمنان و انهدام راحت آن با تخریب هسته شبکه ایجاد شد.

آرپانت در سال 1983 به دو قسمت تقسیم شد.یک قسمت از آن مختص جستجوی مطالب توسط دانشجویان و افراد فعال در دانشگاه و سایر افراد شد و قسمت دیگر که میلنت (MILNET) نام گرفت،به برقراری ارتباطات نظامی غیر طبقه بندی شده اختصاص یافت.در ضمن در این سال نام شبکه رسما از آرپانت به اینترنت تغییر داده شد.

در سال 2002 عده ای از پژوهشگران تحت حمایت آزمایشگاه پژوهشی نیروی دریایی آمریکا (Naval Research Labratory) با ساخت و عرضه شبکه TOR باعث شدند دارک وب به میزان قابل توجهی رشد پیدا کند.

در آن زمان هنوز مدت زیادی از پیدایش اینترنت نگذشته بود و به سادگی می شود فعالیت آنلاین کاربران را ردیابی کرد؛اما در صورتی که کاربران به صورت ناشناس وارد فضای اینترنت می شدند،این کار امکان پذیر نبود.شبکه ی TOR  به منظور ایجاد کانال های ارتباطی امن برای مخالفان سیاسی و عامل های اطلاعاتی آمریکایی در سراسر جهان ایجاد و گسترش یافت.

پس از آن کد زیربنایی شبکه ی TOR تحت یک لایسنس (گواهینامه) رایگان منتشر شد و پروژه ای غیرانتفاعی تحت عنوان پروژه تور (TOR Project) در سال 2008 تشکیل شد.

شکل گیری شبکه ی TOR پیدایش مرورگر TOR را نیز به دنبال داشت که دسترسی به دارک وب را برای هر فردی راحت کرد.در سال 2009 نخستین عملیات استخراج بیت کوین انجام شد و به این ترتیب مهمترین ارز دیجیتالی مورد استفاده برای خرید و فروش در Dark web ایجاد شد.

در ادامه به چند مورد از مهمترین اتفاقات اخیر در حوزه ی دارک وب اشاره می کنیم:

  • انجام نخستین معامله ی غیر قانونی آنلاین در اوایل دهه 1970
  • ایجاد نخستین پناهگاههای داده در دهه 1980 که مکانی برای نگهداری داده های غیر قانونی یا داده های بدون وقفه بودند.پناهگاه های داده که بررخی از آن ها برای رمزگذاری داده ها استفاده می شوند، برای انجام فعالیت های غیر قانونی  در فضای وب مثل افشاگری،انتشار محتوای مستهجن و قمار آنلاین به کار گرفته می شوند.
  • امکان پذیر شدن استفاده از اینترنت برای عوم مردم در سال 1981
  • ایجاد سیستم به اشتراک گذاری موسیقی نپستر (Napster) در سال 1999 که در حقیقت یک سیستم غیر قانونی محسوب می شد؛زیرا این سیستم به کاربران خود اجازه می داد موسیقی های مورد علاقه ی خود را از کامپیوتر های افرادی که آن موسیقی ها را داشتند،به صورت رایگان دریافت کنند تا با این روش به صورت غیر قانونی به تمام موسیقی ها دست پیدا کنند و دیگر نیازی به دریافت قانونی موسیقی نداشته باشند.
  • شکل گیری جرقه های اولیه قیان بهار عربی در سال 2010
  • افشای اطلاعات محرمانه ی آژانس امنیت ملی آمریکا توسط افشاگری به نام ادوارد اسنودن (Edward Snowden) در سال 2013.او در آن زمان کارمند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار آژانس امنیت ملی این کشور بوده است.
  • انهدام فروشگاه توزیع مواد مخدر جاده ابریشم (Silk Road) در آمریکا در سال 2013 که به عنوان فروشگاه آمازون داروهای غیر مجاز شناخته می شد.این فروشگاه توسط فردی به نام «راس ویلیام اولبریکت (Ross William Ulbricht)» اداره می شد.راس برای این جرم به حبس ابد محکوم شد.
  • انهدام شبکه ی پلی پن (Play Pen) در سال 2015 که یک شبکه منتشر ککننده ی محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان در دارک وب بود.

حفاظت از هویت در دارک وب

دارک وب همیشه خظرناک نیست؛اما به دلیل اینکه هیچ نظارتی روی این بخش از اینترنت وجود ندارد،همیشه کلاهبرداری زیادی در آن انجام می شود.همیشه برای برقراری ارتباط در وب سایت های ایجاد شده در دارک وب یا خرید از آن از آدرس هایی ایمیل رمزگذاری شده و ناشناس استفاده کنید و برای پرداخت مبالغ خرید های خود از کیف پول های ارز دیجیتال ناشناس استفاده کنید.لازم به ذکر است که خرید و فروش ها در فضای دارک وب با استفاده از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین انجام می شود؛زیرا این رمز ارز ها همانطور که از نام آن پیداست رمزگذاری شده و غیرقابل ردیابی هستند.

توجه:قبل از ورود به دارک وب حتما از آنتی ویروس های قوی و شناخته شده استفاده کنید تا از شما در برابر حملات سایبری و هک و بدافزار های احتمالی محافظت کند.

مرورگرهای دارک وب

مرورگر Tor

وب گردی در دارک وب به سادگی وب گردی در سرفیس وب نیست و به همین دلیل برای وبگردی در این قسمت از اینترنت مرورگر های خاصی طراحی شده اند.با استفاده از مرورگر های مختص دارک وب و با جستوجوی در انجمن هایی مثل ردیت (Reddit)به راحتی می توانید وب سایت های قابل اعتماد دارک وب را پیدا کنید.برای وب گردی در این وب سایت ها باید از مرورگرهای مناسب استفاده کنید.همانطور که قبلا اشاره کردیم مرورگر TOR ،مرورگر مناسبی برای وب گردی و دارک وب است.

در هنگام استفاده از این مرورگر تمام ترافیک شما از شبکه ی Tor هدایت و در این مسیر رمزگذاری حداقل بین سه نقطه رله که نود (Node)یا گره نام دارند،جابجا می شود.چنین فرآیندی باعث می شود منبع داده ها مخفی و یافتن آدرس IP اربر دشوار شود؛البته طی شدن این فرایند زمان زیادی طول می کشد،به همین دلیل مرورگر Tor نسبت به مرورگرهای معمول سرعت بسیار کمتری دارد.

موتور جستجوی Dark Web

موتور جستجوی Duck Duck Go

موتورهای جستجوی طراحی شده برای سرفیس وب مثل گوگل،یاهو و سایر موتور های جستجوی مشابه توانایی دسترسی به محتوای دارک وب را ندارند و برای یافتن محتوای مورد نظر خود در این قسمت از اینترنت باید از موتور های جستجوی اختصاصی آن استفاده کنید.

موتور جستجوی DuckDuckGo یکی از موتور های جستجوی محبوب دارک وب محسوب می شود که با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی ظراحی شده است و در هنگام استفاده از آن فعالیت های آنلاین کاربران ردیابی نمی شود.این موتور جستجو محتوای دارک وب را ایندکس کرده و با استفاده از آن به راحتی می توانید محتوای مورد نظر خود را در دارک وب پیدا کنید اما برای استفاده از آن حتما باید مرورگیر Tor را نیز نصب کنید.

از دیگر موتور های جستجوی طراحی شده برای دارک وب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Ahima
  • Dark Search
  • Hiddden Wiki
  • Hey Stack
  • Torch

وب سایت های دارک وب

وب سایت های دارک وب

این وب سایت ها تنها با مرورگر های طراحی شده برای دارک وب قابل بازدید هستند و بیشتر آدرس های URL این وب سایت ها متشکل از اعداد و عبارات تصادفی هستند و مانند آدرس های وب سایت های سرفیس وب نیستند که به راحتی آن ها را حفظ کنید.

در هیدن ویکی (Hidden Wiki)،یکی از وب سایت های سرفیس ,می توانید فهرستی از لینک های دارک وب را مشاهده کنید؛البته چنین لینک هایی همیشه باز نمی شوند و ممکن است برخی از آن ها هم امن نباشند.به هر حال هیدن ویکی فهرستی از محتوای انتخاب شده در فضای اینترنت تاریک را به شما ارائه می دهد تا شاید بتوانید محتوای مورد علاقه ی خود را در این فهرست بیابید.

در کل اکثر وب سایت های دارک وب برای کلاهبرداری ایجاد شده اندو پس از کلاهبرداری مالی بسته می شوند و یا چس از گذشت مدتی  از فعالیت آن ها،توسط پلیس و جراجع قانونی شناسایی و مسدود می شوند.پلیس و سایر مجریان قانون همیشه به دنبال شناسایی سایت های دارک وب و مقابله با آن ها هستندوتا کنون بار ها بزرگ ترین وب سایت های غیرقانونی این فضا شناسایی و منهدم شده اند.

لازم به ذکر است که این وب سایت ها به دلیل ناشنا س بودن در مقابل حملات DDOS آسیب پذیر هستند.این حملات باعث می شوند وب سایت های مورد حمله از دسترس کاربران خارج شوند و دیگر قادر به سرویس دهی نباشند.به همین دلیل وب سایت های دارک وب برای مقابله با این حملات دائما آدرس خود را تغییر می دهند.

تفاوت دارک وب(Dark Web) و دیپ وب (Deep Web) چیست؟

تفاوت دارک وب و دیپ وب چیست؟

مهمترین تفاوت بین دارک وب و دیپ وب این است که دیپ وب برای اشاره به وب سایت ها و صفحات وبی به کار می رود که توسط موتور های ایندکس نشده اند؛از میان این وب سایت ها و صفحات وب می توان به صفحات ورود به حساب های کاربری (Login Pages)و درگاه های پرداخت اشاره کرد؛اما همانطور که قبلا گفته ایم واژه دارک وب برای برای اشاره به فضایی از اینترنت به کار می رود که دسترسی به آن ها با استفاده از نرم افزار ها و تکنیک های خاص امکان پذیر است.

دیپ وب در واقع در بردارنده ی هرگونه محتوای پنهان شده در پشت بخش هایی مثل روش Paywall (روشی برای محدود کردن دسترسی به محتوا با خرید محتوا یا خرید اشتراک پولی) ،برگه های تایید هویت،صفحات ورود و رمزهای عبور است.بسیاری از محتواهایی که افراد دارای مهارت متوسط در زمینه ی دسترسی به محتوای آنلاین،می توانند به حساب های کاربری ایمیل،حساب های کاربری بانکی آنلاین و حساب های کاربری شخصی در شبکه های اجتماعی و اشتراک ها در سرویس های اشتراکی ارائه دهنده محتوا اشاره کرد.مطمئنا هیستوری ایمیل در فضای سرفیس وب در دسترس باشد و هر کسی بتواند آن را جستجو کند.

مرور

مرورگر Tor برخلاف مرورگرهای عادی از روش مسیریابی پیازی (Onion routing) استفاده می کند.در این روش ترافیک اینترنت از طریق چند سرور که در سراسر جهان واقع شده اند،به منظور مخفی کردن آدرس IP کاربر و فراهم کردن امکان وب گردی خصوصی و بدون رد پا (وبگردی با احتمال دریابی شدن)،هدایت و رمزگذاری می شود.علاوه بر این تمام دامنه های مرورگر Tor دارای دامنه سطح بالای onion. به جای com. هستند.بسیاری از لایه های یک دامنه onion. ارائه دهنده ی لایه های مختلف رمزگذاری در شبکه ی Tor هستند.

در تصویر زیر تفاوت سه بخش مختلف اینترنت یعنی سرفیس وب،دارک وب و دیپ وب به خوبی نمایش داده شده است:

سطح های مختلف اینترنت

A،سرفیس وب:دربردارنده وب سایت های قابل دسترسی و قابل جستجو توسط عموم کاربران است که از میان آن ها می توان به اکثر سایت ها و وبلاگ ها،قروشگاه های اینترنتی،سایت های خبری،سرویس های استریم محتوا،مانند یوتیوب،نتفلیکس و غیره و موتور های جستجوی عادی اشاره کرد.

B،دیپ وب:دربردارنده ی سرویس ها و خدماتی است که برای ورود به آن ها و استفاده از آن ها باید وارد حساب کاربری خود شوید؛مثل ایمیل،پلتفرم هیا پرداخت و اشتراک سرویس های اشتراکی استریم محتوا

C،دیپ وب:دربردارنده ی محتواهایی است که توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده است و برای دسترسی به آن ها باید از نرم افزار ها و ابزار های خاصی مثل مرورگر Tor استفاده کرد.

وسعت دارک وب

وسعت دارک وب

به نظر می رسد دارک وب فضای گسترده ای محسوب می شود؛اما این بخش از اینترنت در مقایسه با سرفیس وب فضای بسیار اندکی از اینترنت را تشکیل می دهند.پژوهشگران شرکت پژوهشی Recorded Fuure تخمین زده اند با وجود اینکه در حال حاضر بیش از  55 هزار وب سایت با دامنه onion. وجود دارد،اما از میان آن ها تنها 8500 سایت (در حدود 15 درصد از این سایت ها) فعال هستند؛بنابراین سایت های فعال در دارک وب تنها 0.005 درصد سایت های فعال در اینترنت سطحی هستند.

دامنه های سایت های دارک وب ناپایدار هستند و همیشه با ایجاد تعدادی از آن ها،تعداد دیگری بسته می شوند.همانط.ر که گفتیم سایت های ارائه دهنده ی خدمات و کالاهای غیر قانونی یا مشکوک،معمولا فورا شناسایی و بسته می شوند.

طبق آمار منتشر شده از سوی وب سایت Tor Project،وب سایت رسمی مرورگر Tor،این مرورگر روزانه 2 میلیون کاربر دارد؛اما تنها 1.5 درصد از کاربران آن به وب سایت های مخفی وب تاریک دسترسی دارند.در ضمن طبق اطلاعات منتشر شده توسط پژوهشگران این شرکت پژوهشی،86 درصد از وب سایت های اینترنت تاریک انگلیسی زبان هستند و کاربران آلمانی و روسی دارند.

معامله در Dark Web

معامله در دارک وب

شاید اینطور به نظر برسد که خرید و فروش در دارک وب غیر قانونی باشد؛اگرچه بسیاری از معاملات انجام شده در دارک وب غیر قانونی است،اما برخی از معاملات انجام شده در این فضا قانونی هستند.

معاملات غیر قانونی در این بخش از شبکه جهانی شامل خرید و فروش انواع اسلحه (حتی موشک انداز!)،تجهیزات نظامی و حفاظتی(مثل جلیقه ی ضد گلوله)،انواع مواد مخدر،مواد سمی بسیار کشنده،انواع مختلف مواد منفجره غیرقانونی،اعضای بدن انسان و حتی خود انسان و جت شخصی می شود.

حتی در این فضا امکان استخدام افراد مجرم برای اهداف مخرب و مجرمانه نیز وجود دارد.دسترسی به اطلاعات بسیار مهم دولتی نیز در این فضا غیر ممکن نیست.جالب است بدانید که امکان خرید اورانیوم نیز در دارک وب وجود دارد.

Dark Web مطالب و کتاب های راهنمایی دستیابی به زندگی جاودانه و فناناپذیری را نیز در خود پنهان کرده است.

در این بخش از اینترنت خدمات مرتبط با حملات سایبری نیز ارائه می شود؛به عنوان مثال افرادی هستند که باج افزار را به عنوان فعالیت خدماتی ارائه می دهند.مجرمان سایبری حتی می توانند باج افزار های مختلف را از صاحبان آن ها اجاره کنند و در مقابله میزانی از مبلغ اخاذی شده از طریق باج افزار ها را به این افراد بدهند.

کد های مخرب نیز در فضای دارک وب ارائه می شوند و هکران سایبری یا استفاده از این کد ها می توانند افراد زیادی را قربانی کنند و اطلاعات هویتی آن ها را به سرقت ببرند.

از دیگر موارد معاملات غیر مجاز در دارک وب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویزا یا کارت اعتباری جعلی
  • اطلاعات سرقتی حساب های کاربری پلتفرم های بانکی آنلاین
  • حساب های کاربری هک شده پلتفرم های خرید و فروش ارزهای دیجیتالی
  • حساب های کاربری هک شده شبکه های اجتماعی
  • حساب های کاربری هک شده تاکسی های اینترنتی
  • حساب های کاربری هک شده سرویس های استریم محتوا مثل نتفلیکس
  • کوپن های جعلی
  • بدافزار های اندروید
  • رم عبور های به سرقت رفته
  • کد های ملی
  • ماسک های سیلیکونی برای ایجاد چهره مبدل کاملا واقعی
  • بلیط های بخت آزمایی برای بردن ارزهای دیجیتالی
  • ارائه خدمات برای حمله سایبری به وب سایت های مختلف و خارج کردن آن ها از دسترس کاربران مجازشان

به هر حال اطلاعات افشا شده یا به سرقت رفته ارزشمند نظیر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری حساب های کاربری شبکه های اجتماعی به سرعت در اینترنت تاریک قرار میگیرند و هر فردی که به این فضا دسترسی داشته باشد به راحتی می تواند با پرداخت پول نه چندان زیاد به این اطلاعات دسترسی کامل پیدا کند.

همانطور که قبلا گفتیم به دلیل اینکه معاملات در دارک وب معمولا با تبادل ارزهای دیجیتالی انجام می شود،ردیابی آن ها امکان پذیر نیست.ممکن است فروشندگان این سایت ها با ارزهای دیجیتالی پس از بدست آوردن ارزهای دیجیتالی کاربران،فروشگاه خود را تعطیل کنند و با نام و هویت مستعار دیگری فروشگاه جدیدی را راه اندازی کنند و افراد بیشتری را قربانی خود کنند.در ضمن نباید فراموش کنید که سابقه نسبتا طولانی فروشگاه های دارک وب به معنای اعتبار بالای آن ها نیست و ممکن است این فروشگاه ها ناگهان بسته شوند.

بازار سیاه دارک وب

فروشگاه های دارک وب یا به بیان دیگر فروشگاه های فعال در بازار سیاه دارک وب،مانند فروشگاه های سرفیس وب دارای سیستم امتیازدهی،قابلیت ثبت دیدگاه و سبد خرید هستند،اما زمانی که هم خریدار و هم فروشنده ناشناس باشند،سیستم امتیاز دهی معنا و مفهومی ندارد؛البته کسی هم که برای برای خرید اجناس غیرقانونی به فروشگاهی غیر قانونی مراجعه می کند،نباید انتظار داشته باشد هویت فروشنده کاملا مشخص باشد!

در ضمن هیج تضمینی برای تحویل اجناس خریداری شده از این فروشگاه ها وجود ندارد؛زیرا ظبیعتا تقریبا تمام کالاهای عرضه شده در این فروشگاه ها،قاچاقی و غیر قانونی محسوب می شود و عبور چنین کالاهایی از مرزبانی ها کار بسیار دشواری است و در اغلب مواقع مرزبانان چنین کالاهایی را شناسایی می کنند و با ثبت و ضبط آن ها مانع ورود این کالا به داخل کشور شان می شوند؛مسلما خریدار اجناس قاچاق و غیر قانونی هم نمیتواند برای مصادره اموالش به مراجع قانونی شکایت کند!لازم به ذکر است که حتی خرید از فروشگاه های غیر قانونی دارک وب نیز جرم است و خریداران در صورت شناسایی شدن،دستگیر و مجازات می شوند.

در ضمن در صورتی که فردی موفق نشد کالای خریداری شده از فروشگاه های دارک وب را تحویل بگیرد،طبیعتا برای بازپس گیری وجه پرداخت شده نیز نمی تواند از مراجع قانونی اقدام کند.

باید و نباید های فضای Dark Web

باید ها و نباید های دارک وب

به دلیل اینکه سرفیس وب تمام نیاز های آنلاین قانونی مارا برطرف می کند و از سوی دیگر دارک وب فضای کاملا خطرناکی محسوب می شود،توصیه می کنیم تا جای ممکن و صرفا برای کنجکاوی وارد این فضا نشوید؛زیرا بدافزارها و دام های مختلف طراحی شده اند برای کلاهبرداری مانند مین های میدان های جنگی در سراسر این فضای خطرناک گسترده شده اند.در ضمن ممکن است به صحنه ه و فعالیت های غیر اخلاقی و غیر انسانی مثل شکنجه و آزار های جسمی دردناک،تجاوز و سوء استفاده های جنسی مواجه شوید که از نظر روحی بسیار آزاردهنده هستند.

افرادی که فقط برای کنجکاوی وارد این فضا شده اند و هیچ اطلاعاتی از خطراتدر کمین و تهدیدات بسیار جدی بالقوه آن ندارند،بهترین قربانی برای اهداف مخرب و مجرمانه هستند.درضمن احتمال اینکه در این فضا به سادگی قربانی اهداف مخرب و مجرمانه شوند بسیار زیاد است.تشخیص وب سایت های امن و بی خطر از وب سایت ههای خطرناک و مخرب نیز در دارک وب کار بسیار دشواری است.در این بخش از اینترنت افراد غیرقابل اعتماد بسیاری وجود دارند که به دلیل اینکه قانونی بر این فضا حکم فرما نیست،به راحتی می تواننداهداف مجرمانه خود را عملی کنند و از افراد مختلف سوءاستفاده کنند.

به هر حال اگر قصد ورود به این فضا را دارید حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • میکروفون دستگاه خود را خاموش و وب کم خود را بپوشانید.
  • از تمام حساب های کاربری خود که نفوذ به آن ها از طریق دستگاه در حال استفاده امکان پذیر است،خارج شوید.
  • در صورت تمایل برای ثبت نام و ایجاد حساب در یک وب سایت دارک وب،از ایمیل ،نام کاربری،و رمز عبور غیر واقعی استفاده کنید.
  • از نرم افزار هایی که سیتسم را همیشه برای بررسی افشای اطلاعات یا سرقت اطلاعات کنترل می کنند و از افشای یا سرقت اطلاعات جلوگیری می کنند،حتما استفاده کنید.

کارهایی که نباید در دارک وب انجام داد:

  • اعتماد کردن به کاربران فعال در این فضا
  • بحث و مشاجره کردن با کابران فعال در این فضا
  • دانلود محتوا از وب سایت های خطرناک و غیر قابل اعتماد:در صورتی که مجبور به انجام این کار هستید برای دانلود محتوای مورد نظر خود حتما از ماشین های مجازی (Virtual Machine) مثل Virtual Box استفاده کنید.ماشین های مجازی دارای سیستم عامل مجزا هستند،بنابراین در صورتی که محتوای دانلود شده آلوده به بدافزار یا هرچیز دیگری باشد،سیستم عامل اصلی در معرض آلودگی قرار نمی گیرد.
  • خرید با کارت اعتباری یا کارت بانکی:در صورت استفاده از  کارت های اعتباری یا بانکی ممکن است هکر ها به اطلاعات کارت شما دسترسی پیدا کنند.در ضمن هیچ فردی دوست ندارد تراکنس مربوط به خرید از یک فروشگاه غیر قانونی در فهرست تراکنش های کارت او ثبت شود(تنها روش ایمن و بدون خطر خرید از فروشگاه های اینترنتی دارک وب،استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی است)
  • منتشر کردن اطلاعات شخصی
  • ارسال نظر و دیدگاه
  • بازکردن وب سایت های دارای دامنه onion. با مرورگر های عادی و بدون استفاده از مرورگر Tor:این کار دستگاه شما را در برابر هکر ها و حملات سایبری بسیار آسیب پذیر می کند و خطر افشا و سرقت اطلاعات به میزان بسیار زیادی افزایش می یابد.
  • استفاده از Tor بدون تغییر IP:آسیب پذیر بودن Tor کاملا ثابت شده است و در برخی موارد منجر به فاش شدن آدرس IP کاربران شده است.به همین دلیل در کنار  Tor از ابزار تغییر IP نیز استفاده کنید.
  • فعال کردن اسکریپت ها مثل جاوا اسکریپت در وب سایت های با دامنه ی onion. :این کار اصلا عاقلانه نیست و ممکن است این وب سایت ها با فعال کردن اسکریپت،بدافزارهای مخربی را به سیستم کاربر منتقل کنند(برخی از این بدافزار ها پاپ آپ های آزار دهنده ای را مکرر نمایش می دهند)و یا حتی ممکن است کنترل کامپیوتر از راه دور را به دست بگیرند؛البته اگر از مرورگر Tor استفاده کنید،جای نگرانی نیست؛زیرا این مرورگر تمام اسکریپت ها را به صورت پیش فرض غیرفعال می کند.

در نهایت اگر وارد این فضای خطرناک و مخوف شدید و مورد سوءاستفاده قرار گرفتید و اطلاعات شخصی شما فاش شد یا به سرقت رفت،سریعا موضوع را به مراجع قانونی مانند پلیس فتا اطلاع دهید تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این اطلاعات پیشگیری شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.